Rupi Kaur löysi miljoonayleisönsä somen kautta

Kiinnostukseni Rupi Kaurin Maitoa ja hunajaa -runoteosta kohtaan herätti ennen kaikkea häntä ympäröivä, valtava somekuhina. Kaurin usein kuvitetut runot ovat pilkahdelleet esiin kavereitteni feedeissä välillä yllättävissäkin yhteyksissä. Kiehtovaa ja hämmentävää on tosin se, että Kauri on jäänyt minulle hahmona sukupuolettomaksi ja iättömäksi enkä ole muutenkaan tiennyt hänestä ennen tähän kokoelmaan perehtymistä oikeastaan juuri mitään. Näköjään tämäkin on mahdollista nykyaikana.

Punjabissa, Intiassa syntynyt ja Kanadassa kasvanut 25-vuotias Kaur on yksi nykyajan suosituimmista somerunoilijoista. Hänen patriarkaalisia arvoja ja pölyttyneitä asenteita avoimesti kritisoineet runonsa ovat herättäneet myös paljon ärsytystä ja suoranaista vihaa.

älä etsi parannusta
sinut murskanneiden
jalkojen juuresta

Instagramia julkaisukanavanaan rohkeasti hyödyntävä, feministisestikin sävyttynyt Kaur on ilmiönä kiinnostava. Uskonisin hänen löytäneen paljon lukijoita, jotka syystä tai toisesta eivät muutoin lue runoutta. Kaurin runot ovat lyhyitä ja helposti lähestyttäviä, niin yksilön omia, intiimejä kokemuksia kuin kohti yhteiskuntaakin avautuvia.

sinä käsket minua olemaan hiljaa koska
mielipiteeni tekevät minusta vähemmän kauniin
minua ei ole tehty sellaiseksi
että vatsani liekit voi sammuttaa
minua ei ole tehty sellaiseksi
että kielelläni olisi keveys
jotta minut voisi helposti niellä
minut on tehty raskaaksi
puoliksi teräksi ja puoliksi silkiksi
vaikeaksi unohtaa ja hankalaksi
mielen seurata

Kaur julkaisi nettilukijoidensa toiveesta koostamansa teoksen ensin omakustanteena 2014, sittemmin kustantamon kautta vuonna 2015. Teosta käännöksineen on myyty jo miljoonia kappaleita. Suomessa teos ilmestyi vuonna 2017 Sammakon kustantamana.

Kokoelma on jaettu neljään osioon, joita ovat satuttaminen, rakastaminen, hajoaminen ja paraneminen. Itse pidin eniten viimeiseen osioon eli paranemiseen kootuista runoista ja etenkin niiden feministinen vire ilahdutti minua.

Tietynlainen runsauden yltäkylläisyys on sekä kokoelman rikkaus, että sen haaste. Runot käsittelevät niin valtavaa määrää aiheita ja kokemuksia, että pieni karsiminen olisi voinut nostaa yksittäiset runot voimakkaammin esiin. Toisaalta kokoelmaa ei ole tarkoituskaan ahmia kerralla vaan se toimii parhaiten pienissä erissä, jolloin lukijalla on aikaa ja tilaa reflektoida ja pohtia lukemaansa.

Uskon erään Kaurin suosion salaisuuksista olevan sen, että hänen runonsa ovat helposti tulkittavia, henkilökohtaisia ja samaistuttavia. Samalla hänen tyylinsä on hyvin tunnistettava. Hän kirjoittaa selkeästi, konkreettisesti ja avoimesti aiheista, jotka koskettavat ja puhuttelevat monia.

toisten naisten vartalot
eivät ole taistelukenttiämme

Kaurin runot ovat itselleni ehkä vähän turhankin yksinkertaisia mutten voi kieltää, ettenkö olisi kokenut monta havahduttavaa ja pysähtymään pakottamaa hetkeä hänen runojensa äärellä. On myös virkistävää huomata, että kirjoittaja, jonka tyyli ei juurikaan uudista kieltä tai ole muutenkaan erityisen persoonallinen, löytää paikkansa lukijoiden sydämistä niiden asioiden, kokemusten ja tunteiden kautta, jotka ovat hänelle tärkeitä ja joista hän tahtoo kirjoittaa.

Itseäni kiehtoo myös se, että Kaur on alunperin noussut suosioon ilman kustannus- ja kirjallisuusmaailman ”portinvartijoita”. Hän on hyvä esimerkki niistä mahdollisuuksista, joita some ja internet tarjoavat nykyajan kirjoittajalle. Itseäni Kaur kiinnostaakin enemmän ilmiönä kuin runoilijana, jos näitä kahta on mielekästä toisistaan näin erotella.

Kaurin runojen ansio lienee myös se, että niiden kääntäminen muille kielille on  suhteellisen vaivatonta. Näin runoille avautuvat mahdollisuudet tavoittaa lukijoita, joille niiden feminismi ja yhteiskuntakritiikki on uutta ja ravistelevaa. Itse tarkkailen minua ympäröivää kulttuuria sen verran tiedostavasta näkökulmasta, etteivät runot esim. ihokarvoista ja kehollisuudesta juuri hätkähdytä mutta tiedostan sen olevan etuoikeuteni. Uskonkin, että Kaurilla on mahdollisuus runojensa kautta oikeasti vaikuttaa ihmisten ajatuksiin ja asenteisiin.

olet riippuvainen
muista
korvataksesi sen
minkä koet
itseltäsi puuttuvan

kuka huijasi
sinut uskomaan
että tarvitaan toinen ihminen
tekemään sinusta kokonainen
kun he voivat parhaimmillaankin
vain täydentää sinua

 

Suosittelen lukemaan lisää Rupi Kaurista, sillä näistä kritiikeistä molemmat avaavat keskenään aivan erilaisia näkökulmia Maitoa ja hunajaa -teokseen.

Koko Hubara kehui Ruskeiden tyttöjen sivuilla
Vesa Rantama kritisoi Kiiltomadon sivuilla

aaa_rupi-kaur-Credit-Nabil-Shash-667x1000

 

 

Rupi Kaur
Maitoa ja hunajaa
Milk and Honey
208 sivua
Sammakko 2017

 

Maitoa ja hunajaa Sammakon sivuilla!
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s