Mitä Ossi Nymanin Röyhkeys voi opettaa taidokkaasta proosasta

Ossi Nymanin romaanista Röyhkeys on kirjoitettu ja blogattu jo niin paljon, että ajattelin lähestyä sitä taidokkaan kirjoittamisen lähtökohdista. Toisin sanoen peilaan romaania niihin Kriittisessä Korkeakoulussa entistä syvällisemmin oivaltamiini asioihin, jotka tekevät Röyhkeydestäkin niin mainion.

Nyman on opiskellut Kirjoittajakoulussa ja käsittelee tuota aikaa Röyhkeyden kolmannessa osassa, joka oli minulle harvinaisen herkullista luettavaa tunnistettavuuden ja toki myös napakan ja omaleimaisen proosan vuoksi.

Mutta mennään asiaan! Nyman hallitsee ihailtavasti etenkin seuraavat toimivan proosan kulmakivet:

 

Tiedosta lyyrisyyden voima ja opi säännöstelemään sitä:

”Ajattelin koivuja, joissa oli vielä keltaiset lehdet ja tuulta joka heilutti oksia ylösalas. Välillä oksat osuivat valon ja lehdet kahisivat kullankeltaisina. Ajattelin sitä kaikkea, tuulta ja puita ja lehtiä ja puroja joiden vesi oli kylmää kuin lumi, ja annoin auringon lämmittää kasvojani. Kun tuuli tuli, yritin antaa sen puhaltaa lävitseni ja yritin ajatella, että tämä oli hyvä kaupunki ja minun oli täällä hyvä olla.”

Nymanin proosa on konkreettista ja käytännönläheistä, joten Röyhkeyden lyyrisemmat kohdat nousevat voimakkaan kohosteiseksi ja maagisiksi. Kyse on kontrastista ja lyyrisyyden tietoisesta ja taidokkaasta käytöstä.

 

Kerro ja kuvaa konkretian kautta, älä jää selittämään liikaa etenkään tunteita:

”Kiiskinen tuli takaisin luokkaan Paasosen kanssa ja he alkoivat yhdessä painella kosketusnäyttöä. He olivat molemmat epäkäytännöllisen oloisia miehiä. He olivat kirjoittaneet runokokoelmia ja romaaneja, ja he pystyivät halutessaan sanomaan, että minä olen runoilija tai minä olen kirjailija. Minä halusin tulla samanlaiseksi kuin he, mutta kuuluisammaksi. Ajattelin kuinka he pysähtyisivät puhumaan minulle kadulla kuin tasavertaiselleen, eikä niin kuin nyt, että he kävelivät minun ohitseni mitään sanomatta ja miettivät, että mistä nuo kasvot olivat tutut.”

Nyman hallitsee asioiden tarkan kuvaamisen ja näyttämisen ja juuri siinä on hänen proosansa latautuneisuuden salaisuus. Itselleni Röyhkeys oli hyvin intensiivinen lukukokemus vaikkei se sisältänyt ollenkaan minulle niin rakasta ”metaforavyörytystä”. Yksinkertainen on kaunista ja vähällä voi kertoa paljon.

 

Kirjoita intuitiivisesti ja yhdistele asioita rohkeasti:

”Kävimme ensin läpi näytteen Dostojevskin Rikoksesta ja Rangaistuksesta. Monisteet olivat vuosikausia vanhoja ja niiden teksti himmeää ja Kiiskinen teki näytettä lukiessaan monta virhettä. Olin lukenut Kaisalle monena iltana Vaarallista junannusta huonossa valossa ja tiesin kuinka vaikeaa oli lukea ääneen epäselvää tekstiä. Olin myös huomannut, että aina kun luin sanan Muumipeikko, meni puheeni vähän muminaksi, mutta kun olin päivisin yksin kotona ja sanoin muumipeikko muumipeikko muumipeikko, minä sanoin sen aivan selkeästi ja mumisematta.”

Osansa on varmasti siinäkin, että opiskelen myös itse kirjoittamista mutta koin Nymanin Kriittisestä dokumentoimat havainnot todella hauskoiksi ja osuviksi. Jälleen on kyse siitä, ettei hän kuorruta kuvaamiaan tilanteita näkyvän ironisesti, sarkastisesti ja/tai humoristisesti vaan luottaa itse tilanteiden voimaan, siihen mitä ne kertovat sellaisina kuin ne ovat. Hyvänä esimerkkinä tästä on myös kuvaus työkkärin järjestämältä kurssilta:

”Uraohjaaja toivotti kaikille reippaasti hyvä huomenta, mutta kukaan ei vastannut hänelle ääneen. Uraohjaajasta näki, että tämä oli hänelle mahtava päivä ja täynnä erilaisia mahdollisuuksia. Hän alkoi jututtaa isossa lasikopissa istuvaa vahtimestaria ja kertoi hänelle, että meillä oli tässä huikea ryhmä kasassa. Hän oli sanonut meitä huikeiksi monta kertaa edellisten päivien aikana, ja minä mietin edelleen oliko hän oikeasti sitä mieltä, koska minun oli vaikea sitä huikeutta nähdä.”

 

Kaiken kaikkiaan, Röyhkeys on nautittavan hyvin kirjoitettu romaani!

Ossi Nyman
Röyhkeys

189 sivua
Teos, 2017

Röyhkeys Teoksen nettisivuilla

 

ossinyman

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Mitä Ossi Nymanin Röyhkeys voi opettaa taidokkaasta proosasta

  1. Kirjallisuus on paitsi taiteellista myös asiapitoista, ja Röyhkeys sulattaa ne molemmat taidokkaasti. Kaikki kirjallisuusblogien pitäjät ovat kehuneet kirjaa. Se johtuu siitä, että he ovat lukeneet sen.

    Tuomion sen sijaan on saanut sekä kirja että kirjoittaja nettikeskustelijoiden enemmistöltä ja joiltakin vallanpitäjiltä.

    Heille on tyypillistä ollut se, että he eivät ole lainkaan tienneet mitä ovat tehneet.

    Tietämättömyys ja ennakkoluulot ruokkivat vihapuhetta, ja sitä on kohdannut sekä kirja että erityisesti kirjailija.

    Ne jotka eivät ole lukeneet kirjaa, ovat voineet tuomita sen paskaksi. Kirjailijaa vihaavat ovat tiedottaneet, etteivät missään tapauksessa lue sellaista paskaa. Ossi Nymania he ovat nimittäneet loiseksi. Ossi Nymanista tehtiin hyvin nopeasti nettiraivon myötä Suomen kansan vihollinen. Häneltä toivottiin kaikkia tukia pois ja muuttamista kadulle pahvilaatikkoon.

    Kunnon väki joka vihaa. Vallanpitäjät jotka lietsovat vihaa.

    No onhan sitä tietysti siinäkin puuhaa, että ryhdytään nyt kaikki vihaamaan yhtä työmarkkinatukilaista.

    Mutta onko siinä mitään järkeä. Ei ole, herra presidentti.

    Kulttuuripoliittinen tapaus, merkittävin sellainen tänä vuonna, ja todellakin toivon, vaikken itse ole minkäänlaisessa asemassa vaikuttamaan siihen, että myös kulttuurisesti, taiteen taholta, kirjallisuuden taholta, yhteiskuntatutkijoiden taholta, ja kaikilta muiltakin sellaisilta tahoilta jotka arvostavat suomalaista kulttuuria ja sivistystä, tulee myös virallinen tunnustus Nymanin kirjalle.

    Se on, kuten sen lukeneet ovat voineet kertoa, taidokas, hyvä teos. Sen ajankohtainen yhteiskuntapoliittinen merkitys avautuu vain, mikäli annetaan sananvaltaa kulttuurimme ja yhteiskuntamme kriitikoille kuten Ossi Nyman.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s