Ima Iduozeen uusi tanssiteos ”Garden of Eden” kurottaa kohti uudelleenmääriteltyä paratiisia

Näin ensimmäisen kerran Ima Iduozeen tanssivan Sonya Lindforsin ohjaamassa Noble Savagessa viime kesänä. Iduozee teki minuun vaikutuksen hienostuneella mutta samalla dynaamisella ja hyvin magneettisella, fyysisellä liikekielellään.

Luin Ruskeat tytöt-sivustolta Iduozeen haastattelun, jossa hän kertoi saaneensa Garden of Eden -teokseen inspiraatiota afrofuturismista. Päätin, että tahdon nähdä kyseisen teoksen. Myös teoksen esittelyteksti URB:in sivuilla vakuutti:

”Garden of Eden on muuttuva, täynnä peitenimiä ja väestönlaskentaa uhmaavia luokituksia. Sillä ei ole osoitetta eikä puhelinnumeroa, ei tiettyä alaa tai kutsumusta.

Garden of Eden on intersukupuolinen, moniselitteinen, syvä ja ainaisessa muutoksessa.

Garden of Eden torjuu määritelmät, jotka ovat luonteenomaisia olemassa oleville rooleille ja kategorioille. Ainoastaan sekoittamalla, sulauttamalla ja uudistamalla nuo oletetut luokitukset meille jää toivo vapautuksesta.

Garden of Eden on teos, joka on omistettu kahdelle keholle, jotka vaeltavat kadonneen paratiisin koreografisessa maisemassa. ”

Olen kiitollinen siitä, kuinka ruuhkainen Stoan aula on ennen esitystä. Tuntuu, että juuri tänne Itäkeskuksen rouheaan ja elävään, monikulttuuriseen miljööseen Garden of Eden kuuluukin ja on hienoa, että juuri täällä se saa ensi-iltansa.

Teosta innoittanut afrofuturismi on kulttuurillista estetiikkaa sekä samalla eräänlaista tieteen ja historian filosofiaa, joka yhdistelee elementtejä mm. scifistä, historiallisesta fiktiosta, fantasiasta, maagisesta realismista ja ei-länsimaisesta kosmologiasta. Afrofuturismi tarkastelee kriittisesti rodullistettujen tänä päivänä kohtaamia haasteita ja tilanteita mutta myös uudelleenvalottaa ja -määrittelee historiaa ja menneen tapahtumia. Afrofuturistinen utopia voisi olla esim. sivilisaatio, jossa ihmisen ihonvärillä ei olisi enää merkitystä.

4034-garden-of-eden-xxx

Garden of Edenin kerronnalliseksi kehykseksi Iduozee on valinnut Raamatun luomiskertomuksen, tuon ilmeisen valkopestyn (kuten raamatun kuvitus ja kuvat Jeesuksesta muutenkin ovat) ja lähes jo puhki siteeratun, länsimaiseen tarinankerrontaan ja etiikkaankin vaikuttaneen tarinan.

Afrofuturismin estetiikkaa ja henkeä kunnioittaen Iduozee on halunnut uudelleenvaloittaa luomiskertomuksen, luoda ja tuoda sen lavalle kahden ei-valkoisen kehon tanssimana ja kertomana.

Iduozee toteaakin Ruskeiden Tyttöjen haastattelussa:

”Eka mielikuva Eedenin puutarhasta liittyy vahvasti Vanhaan testamenttiin. Monet meidän käsitykset kauneudesta, puhtaudesta ja siveellisyydestä – cis-sukupuolesta – kumpuavat tuosta kuvastosta, jossa vaaleat Aatami ja Eeva keimailee paratiisin puutarhassa valoa säteillen. Se edustaa tietynlaista normatiivisuutta”

Garden of Eden alkaa Iduozeen ja Esete Sutisen toisiinsa kietoutuneista kehoista, joiden rajat ja kehollisuudenkin valaistuksen hämärä saa lähes sulautumaan toisiinsa. Nainen ei synnykään miehen kylkiluusta vaan kaksi kehoa, joita ei tarkkarajaisesti sukupuoliteta myöhemminkään, syntyvät toisistaan ja toisiinsa.

4030-garden-of-eden-01

Lähes hidastuneen ajan kuluttua Iduozee ja Sutinen ovat kiivenneet kahteen keinuun ja heidän ympäristöään valaistaan jo kirkkaammin. Lavastuksessa on käytetty aitoja viherkasveja ja kukkia, jotka luovat tanssijoiden ympärille omanlaisensa maagisen ja energiaa hehkuvan tunnelman.

Hyvän ja pahan tiedon omenoita on keinujen edessä useampia eikä niiden puraisusta seuraa rankaisua. Huomaan lattialla, tanssijoiden edessä myös Roxana Gayn upean Bad Feminist -teoksen, jota olen juuri samana päivänä lukenut. Sisälläni kihelmöi.

Uudelleenvaloittaessaan luomiskertomista Iduozee on myös uudelleenkirjoittanut joitain sen kohtia, joille olemme jo lähes ehdollistuneet. Huomaan liikuttuvani, kun näitä sitaatteja heijastetaan katsojien tarkasteltaviksi. Kerronta on voimauttavaa, feminististä ja monet asetelmat ovat vaihtuneet. Tunnen syvää rauhaa, toivoakin. Oivallan, että minulla ja meillä on oikeus uudelleenkirjoittaa, uudelleenmäärittää omat paratisiimme. Meillä on oikeus liudentaa rajoja, torjua määritelmiä ja rakastaa.

4035-garden-of-eden-05

Erno Aaltonen on luonut teokseen omaleimaisen ja mieleenjäävän valosuunnittelun. Erityisesti vaikutuin kohdauksesta, jossa Esete Sutinen tanssii väräjävässä valokeilassa. Valo räpsymisen tahti on niin kiihkeä, että se rikkoo tanssin liikkeen. Sutisen liikehdintä hajoaa erillisiksi, unenomaisiksi välähdyksiksi. Hän on samalla etäällä ja voimakkaan läsnä.

Teoksen jälkeen minulla on kirkastunut, rauhallinen ja onnellinen olo. Teoksen loppu on erityisen kaunis. Jotenkin Garden of Eden – kuten tanssiteokset yleensä – liikkuu sillä alueella, jonka voimakkainta, syvintä vaikutusta katsojaan on lähes mahdoton sanallistaa ja joka juuri sen vuoksi koskettaa niin erityislaatuisella tavalla.

Pohdin sitä, että tanssi on kuin ihmisen ensimmäinen kieli ja sinänsä juuri oivaltava tapa uudelleenkirjoittaa luomiskertomuksen kaltaista mytologiaa. Tanssi on parhaimmillaan universaalia ja samalla kuitenkin ihmisen omista kokemuksista ja lähtökohdista avautuvaa ja tulkittavaa. Sillä on lähes taianomainen, kahlitsematon voima uudelleenkirjoittaa, uudelleenmäärittää ja liudentaa rajoja, avautua intiimisti jokaista yksittäistäkin katsojaa kohti.

Katso teoksen teaser:

Tämän illan 19:00 näytös Stoassa on loppuunmyyty, mutta toivotaan tälle teokselle lisää esityksiä!

Ruskeat tytöt -haastattelu, johon viittasin
Lue lisää teoksesta URB:in sivuilta

Kuvat: Uwa Iduozee

Konsepti ja koreografia: Ima Iduozee
Valosuunnittelu ja skenografia: Erno Aaltonen
Äänisuunnittelu: YSI
Pukusuunnittelu ja kukat: Laura Väinölä
Esiintyjät: Esete Sutinen & Ima Iduozee
Tuotanto: Ima Iduozee, URB-festivaali, Stoa
Avustava tuottaja: Sanja Karppinen
Tukija: Koneen säätiö
Kesto: n. 52 minuuttia
Teksti: Ima Iduozee ja Erno Aaltonen
Videosuunnittelu & logo: Erno Aaltonen
”Birth” video: Tuomas Soppela

Lue myös bloggaukseni Sonya Lindforsin Noble Savage -teoksesta!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s