BACH. Forms of Silence and Emptiness luo täyteläistä ja koskettavaa tanssia

BACH. Forms of Silence and Emptiness on Nacho Duaton luoma lähes kaksituntinen kunnianosoitus Johann Sebastian Bachille ja hänen rikkaalle, laajalle tuotannolleen. Teos koostuu monesta pienestä näytännöstä ja Bachin musiikkikappaleita siihen sisältyy yli parikymmentä. Mukana on niin Bachin soolosellosarjoja, sonaatteja, kantaatteja kuin cembalolla sävellettyjä teoksiakin.

Espanjalainen nykyään Berliinin valtionbaletin taiteellisena johjanana toimiva Duato on luonut teoksen alunperin Weimarin baletille vuonna 1999 juhlistamaan Euroopan kulttuuripääkaupunkivuotta. Tätä seuraavana vuonna teos voitti ”balettimaailman Oscarin” eli arvostetun Benois de la danse -palkinnon. BACH. Forms of silence and emptiness:iä onkin kutsuttu Duaton signature pieceksi eli teokseksi, jossa hänen koko lahjakkuutensa koreografina ilmenee ja kristalloituu aivan erityislaatuisella tavalla.

7055-Bach20160502-392

Pidin kokonaisuudessa valtavasti siitä, ettei siinä ollut katsojan näkökulmasta selkeää kerronnallista linjaa tai tarinaa vaan kerrontaa hallitsivat itse liike ja tanssi. Bachin elämä on inspiroinut Duatoa mutta kuten hänkin on todennut, ”Liikkeen alkuperä on aina musiikissa”. Bachin tarina kulkeekin teoksessa lähinnä hahmotelmana antaen häikäisevän upean ja monipuolisen koreografia kohota päärooliin.

Pohdin usein illan aikana sitä, miten koreografi onkin voinut luoda liikettä näin saumattoman taidokkaasti kuitenkin tanssin näkökulmasta suhteelliseen haastavaan musiikkiin. Duaton liikekieli on hyvin vivahteikasta ja elävää, hetkittäin jopa riehakasta kuten on Bachin tuotantokin. Koreografian tavat kommunikoida ja yhdistyä Bachin sävellysten kanssa ovat teoksessa jatkuvassa liikkeessä, täynnä elämää ja tunnetta.

Etenkin suuret ryhmäkohtaukset ovat hienoja, ja mieleeni jäivätkin elävästi ensimmäisen sellaisen herättämät lähes hurmokselliset aplodit! Kohtaus toi minullekin kylmät väreet seuratessani Bachia (Linas Kavaliauskas) kapellimestarin tavoin ohjaamassa orkesteria symboloivaan muotoon aseteltuja tanssijoitaan. Ryhmäkohtauksissa myös Duaton koreografisten taitojen skaala näyttäytyy koko laajuudessaan.

7061-Bach20160502-665

Jaffar Chalabin teokseen luoma lavastus on mieleenjäävä, tuoden taidokkaasti esiin barokin hengelle tyypillistä suureellisuutta yksinkertaisin mutta silti näyttävin keinoin toteutettuna. Nacho Duaton ja Ismael Aznarin yhdessä suunnittelema puvustus elää hienovireisen tyylikkäästi liikkeen ja tanssin mukana.

Teos koostuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen Monimuotoisuus on toista selkeästi leikillisempi ja energisempi. Tunnelmat, asut ja näyttämökuvat vaihtelevat Bachin musiikillista kollaasia heijastaen ja ilmentäen. Toinen osa Hiljaisuuden ja tyhjyyden muodot painottaa taasen Bachin sävellysten henkisiä ja mystillisiä puolia tummilla sävyillä ja käsinkosketeltavalla melankolialla. Erityisen mieleenjäävä on Rebecca Kingin tanssima Kuolema, joka luo Bachin ylle samalla herkän ja kolkon uhan tunteen.

7060-Bach20160502-607

Bach liikkuu pitkin lavaa ja sen taustalla kuin tanssijoita seuraten ja välillä liikkeeseen yhtyen heitä ohjaten, heijastaenkin. Etukäteen naista esineellistävänä parjaamani kohtaus, jossa Bach soittaa tanssijaa (Eun-Ji Ha) kuin selloa häntä hetkittäin hyvin rajustikin riepotellen osoittautuukin ehkä teoksen voimakkaimmaksi. Esineellistävän tason havaitsen siinä yhä mutta olen pakahtua sen kauneuden edessä sen allegorisen tason näyttäytyessä minulle koko vimmassaan.

Bachin katseen alla tanssijat elävätkin eräänlaista jatkuvaa, häilyvää metamorphoosia instsrumenteiksi muuttuen osaksi musiikkia sulautuessaan. He tulevat osaksi Bachin sävellyksiä luoden tilaa, jossa musiikki voi ilmentää energiaansa ja voimaansa heidän kehojensa kautta, kuin iloiten ja hetkittäin villiintyenkin löytämästään fyysisestä olomuodosta. Tunnelmat vaihtelevat riehakkuudesta herkkyyteen ja hartauteen. Kokonaisuus on pienintäkin yksityiskohtaa myöten viimeistelty ja visuaalisuudessaan ikimuistoinen elämys.

Esityksiä 26.5.2016 asti, osta lippuja!

BACH. Forms of Silence and Emptines

Koreografia, puvustus: Nacho Duato
Rooleissa: Linas Kavaliauskas, Eun-Ji Ha, Rebecca King
Musiikki (äänite): J.S. Bach
Lavastus: Jaffar Chalabi
Puvustus: Ismael Aznar
Valaistus: Brad Fields
Kesto väliaikoineen 1 h 55 min, 1 väliaika

Nacho Duaton haastattelu Ylen sivuilla

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s